seven

Styrelsens ord

bool(true)

Det här är styrelsen!

Ordförande

Henrik Stedt

Vice Ordf

Ola Ludvigsson

Sekreterare

Magnus Rydiander

Kassör

Johan Pettersson

Ledamot

Andreas Nilsson

Ledamot

Mia Dahlbom

Ledamot

Görgen Olsson

Ledamot

Per-Ola Färdig

Ledamot

Christina Leffler

Ledamot

Fredrik Svenesson

Ledamot

Patrik Helgesson

Revisor

Sven Eriksson

Adj

Ida Stiller

Adj

Jan Jönsson

Företag och handel i rätt riktning

Patrik Helgesson

Ledamot

Publicerad: 22 juli 2022

I år firar jag stolt 50 år som Kristianstadbo och 22 år med samma arbetsgivare. När jag tänker tillbaka på min uppväxt så är det just Kristianstad som en liten storstad som jag har mycket att tacka för. Jag har aldrig saknat något och närheten till naturen, kusten, handeln och kontinenten har varit helt perfekt för mig och jag hoppas och tror att jag inte är helt ensam om att digga Kristianstad.

Mitt namn är Patrik Helgesson och jag är ny ledamot i styrelsen samt ordförande i event och marknadsgruppen.Senaste två åren har jag arbetat med gruppen event och marknad för Kristianstad väst. I gruppen har vi en bred kompetens och erfarenhet av lokalt hantverk med små medel till storskaliga event med stor budget.

Teamet som jag arbetar med är jag otroligt imponerad över och dom är: Fredrik Sparven från nöjesakuten, Henrik från blomsterlandet, Rebecca från ILVA, Lars från BMW, Markus från mekonomen och Jan Jönsson som har erfarenhet av det mesta, ingår i denna härliga och effektiva arbetsgrupp som samverkar och utarbetar våra event och marknadsplan.

Under mina 22 år på Elgiganten så har jag hunnit med en hel del olika delar, som jag har lärt mig mycket av. Jag har varit varuhuschef för husen i Ystad, Kristianstad och Jönköping. Jag har varit med om att planera, bygga upp, rekrytera och inviga, samt sen coacha och vägleda varuhusen i över 20 städer och handelsområden.

Efter många år av pendling till Stockholm och Göteborg och arbete i både ledningsgrupp och driftgrupp så har jag numera en mer lokal förankring och arbetar som Regionchef från Ystad till Jönköping. Mitt nationella arbete idag innebär att jag sitter mer på operativa möten och utveckling av framtidens ledare hos oss på elgiganten.

Jag besöker många handelsplatser och många olika varuhus och säljare med olika egenskaper i min vardag. Jag har träffat många kunder genom åren och jag ser mig själv som en kräsen kund som vill bemötas väl och känna att jag har fått hjälp och svar på mina funderingar. Jag vill känna ett bemötande som berör mig när jag skall spendera mina sparade pengar på något nytt.

Jag har en stor förståelse för att det inte är lätt att navigera som kund i alla förslag och frierier som finns på pris, produkter, tjänster, kunskapsförmedling mm. Idag är det inte helt lätt för alla att betala via swish, bankid, digitala signaturer, pinkoder och lösenord eller att ens byta däck eller serva sin bil. Idag har vi alla ett behov av att få hjälp på ett eller annat sätt av en som är påläst och kunnig inom sittområde.

En riktig specialist är vad man behöver. Kunnig och påläst personal tycker jag mig hitta på många enheter oavsett om jag skall serva min bil, träna på något av våra gym på Kristianstad väst, eller köpa någon ny möbel av alla de aktörerna som har specialiserat sig på det.

I området finns det en bredd över handel och företagare som faktiskt är helt unik över vad jag har stött på i Sverige eller i våra Nordiska länder. Normalt är områdena mer uppdelade i olika specialist områden och inte som Kristianstad väst där du i princip hittar allt. Vår gemensamma kompass är att du som gäst till någon av alla 90 enheter på Kristianstad väst skall få ett bemötande som vi tillsammans är stolta över.

Vi är långt ifrån felfria men vi har planer och ett engagemang som ligger i linje med dagens och morgondagens behov och i en företagsanda som jag kan se saknas i många städer. Självklart är jag lite färgad med vi har så mycket att vara stolta över i Kristianstad med omnejd och vi behöver inte åka till Blekinge, Småland eller till de större städerna i Skåne för att hitta en handlare eller en specialist som förstår dina behov, nej! Allt finns här i Kristianstad.

Hur kan jag vara så säker på det? jo jag är ju också en kund och jag har läst många undersökningar över landets handelsområden, jag har pratat med många kunder och lyssnat på många föreläsningar om det digitala utanförskapet, framtidens generationskrav och hur vi alla kan bidra till ett hållbarare samhälle.

Tittar man på den senaste kundundersökningen som market har gjort så ser man att handelsplatser i storstäderna får lägre betyg än på landsbygden. Man kan se att man lättare har en eller fler favoritsäljare, serviceställen då det är lättare att skapa ett band mellan kund och enheten och dess personal om man har blivit bemött utifrån sina behov.

Vi på landet är bättre på att engagera oss och lyssna på dina behov än i storstaden. Orsaken kan jag bara spekulera i men jag gissar att utbud, storstadsstress och tid kan spela in. Detta är ganska självklart när man läser om det, men tydligen svårare att leva upp till i vårt avlånga land.

Jag tror att vi som arbetar inom handel och serviceyrken i Kristianstad vill göra vårt yttersta så att du kan handla lokalt och lägga tiden för pendling på din favoritsyssla i stället. Min målsättning är att tillsammans med alla medlemmar i Kristianstad väst utveckla området och stärka ett bemötande som du minns och som vi som arbetar här kan vara stolta över.

Om du som kund har tankar över Kristianstad väst så går det bra att hjälpa oss på vår utvecklingsresa genom att ge oss konstruktiv feedback på vår hemsida. Jag vill också lyfta arbetet som görs i alla områden med handel, service och turism som finns i Kristianstad med omnejd. Tillsammans har vi ett ansvar av utveckling av vår stad och att fånga framtidens alla behov så att vi tillsammans blir den naturliga valet av destination. Sist men inte minst så önskar jag er alla en härligt sommar.

Soliga hälsningar
Patrik Helgesson